Be My Soulmate? – Love 18

“Kahwin? Seriously? Dengan siapa?” penuh teruja Muhaimin bertanya. Lily hanya tersenyum lebar. Wajah terkejut Adrien dan Mika dipandang sekilas.

“Afham of course. Dia kan buah hati pengarang jantung i. Tak kan i nak kahwin dengan Rien pulak kan?” ujar Lily separuh bergurau. Lengan Adrien ditolak perlahan. Mika ternganga.

“Hey! Kot ye pun terkejut, tutup lah mulut you tu, Mika. Bukan you tak kenal Afham pun kan?” Mika berpandangan dengan Adrien.

“Bukan tak kenal tapi bukan ke Afham tu ada..” Adrien menutup mulut Mika dengan tangan kirinya. Cuba menghalang Mika dari memberitahu Lily apa yang mereka lihat tidak lama dulu.

“Afham ada apa?” soal Lily. Muhaimin memandang Mika dan Adrien silih berganti.

“Tak. Maksud Mika, Afham dah hantar rombongan ke?” Adrien bertanya bagi mengelak Lily daripada mencungkil apa sebenarnya ingin diberitahu Mika.

“Not yet. Weekend ni family dia datang. So i akan balik Kelantan. Seronoknya.” Muhaimin turut sama ketawa bersama Lily. Berita gembira seperti ini patut diraikan bersama, kan? Mika menarik tangan Adrien menuju ke pantri.

“Bro, apa ni? Kenapa kau tak bagi aku bagitau Lily tentang Afham dan Syuq? Kau nak Lily frust nanti?” bisik Mika marah. Bibirnya diketap geram. Adrien mengeluh.

“Mika, kita tak sure pun kan? Ke kau tahu something yang aku tak tahu?” tanya Adrien. Nada suaranya turut diperlahankan.

“Sure. Aku tahu yang Syuq tu ex-girlfriend kau. Am i right or am i right?” sinis Mika bersuara. Riak wajah Adrien berubah. Bibirnya diketap perlahan.

“Mana kau tahu?” balas Adrien perlahan.

“Kau rasa siapa bagitau aku?” belum sempat soalan Mika dijawab Adrien, Muhaimin masuk ke pantri. Melihatkan dua lelaki itu sedang berbisik, timbul rasa curiga di hati Muhaimin. Apatah lagi taktala itu mereka sedang berpegangan tangan.

“Hoi! Buat apa berdua-duan kat sini? Ada skandal ey?” tegur Muhaimin. Riak wajahnya bertukar nakal.

“Eh? Weh, aku normal lagi tau. Lain lah mamat ni.” ujar Adrien. Dia menunjal perlahan kepala Mika. Muhaimin ketawa. Memang semua di situ sedia maklum bahawa Mika tidak berminat dengan perempuan. Dalam erti kata lain, Mika adalah seorang G dalam LGBT.

Mika merenung Adrien tajam. Pantang betul dia kalau ada orang menunjal kepalanya itu. Adrien buat tak peduli. Dia berpaling ke belakang lalu sebiji mug dicapai. Dia ingin membancuh air milo. Muhaimin dan Mika mula berbual kosong. Sedang Adrien mengacau  mugnya yang penuh, Lily menyapa mereka.

“Hey, guys. Since Mika dah ada kat sini, jom lah kita pergi cafe tu lagi.” ujar Lily ceria.

“What cafe?” Mika bertanya malas. Dia mengeliat, mengurangkan ketegangan ototnya.

“Oh, great idea! Cafe tu best, Mika. Kau patut try kek kat sana.” Mata Mika membulat mendengarkan perkataan kek yang disebut Muhaimin. terbayang di fikirannya akan kek-kek yang lazat. ‘Oh, tak sabarnya nak makan!’

“Kek? Yummy! Aku nak! Bila nak pergi?” soal Mika teruja.

“Heh. Petang ni lepas balik kerja terus kita pergi. Okey?” Lily turut sama berkongsi keterujaan Mika. Adrien menjulingkan matanya ke atas. ‘Macam budak-budak.’

Tepat jam 5.30 keempat-empat mereka sudah tercongok di hadapan Cafe Ami. Sebuah Suzuki Swift berwarna merah mencuri tumpuan Adrien. Dia menelan liur. Pahit. Dalam hati dia berdoa agar tekaannya tepat namun apabila dia perasan yang Muhaimin turut melihat ke arah yang sama sambil tersenyum, Adrien berharap yang tekaannya salah.

Mika menepuk bahu Mihaimin perlahan. “Tunggu apa lagi, bro? Jom lah cepat. Aku dah mengidam nak makan kek ni.” Lily ketawa mendengarkan ucapan Mika.

“Mengidam? Gosh, sejak bila you jadi camni? Dah ada girl tak inform i ni?” Mika menjelirkan lidah kepada Lily. Dia malas untuk membalas usikan gadis itu.

Sebaik sahaja mereka melangkah masuk, Muhaimin dan Adrien mencuri pandang ke segenap ruang cafe itu namun tiada bayang orang yang mereka cari. Perlahan Adrien menarik nafas lega. Sekurang-kurangnya dia tak perlu menonton ‘drama swasta’ itu lagi. Muhaimin pula memberikan reaksi yang berbeza. Dia mengeluh kecewa.

Lily dan Mika menikmati kek yang terhidang. Mereka berbual kosong sambil sesekali memberikan komen mengenai kek yang mereka rasa. Keasyikkan mereka terganggu apabila terdengar jeritan nyaring dari bahagian belakang. Beberapa orang pelanggan lain turut sama berpaling ke arah belakang. Suzy yang terkejut segera berlari ke belakang tapi dihalang oleh seorang lelaki yang sedang mengambil pesanan di meja berhampiran.

“Ken! Let me go. I nak tengok apa yang jadi kat belakang.” cemas sahaja suara Suzy. Dia meronta-ronta minta dilepaskan.

“Suzy! Let them be. You tahu siapa yang menjerit tu kan? Kalau you pergi sekarang nanti tak pasal-pasal you kena marah macam dulu. Nak?” ujar Ken tegas. Suzy terdiam.

“Sorry semua. Teruskan, okey?” Ken terus berlalu ke belakang dengan selamba. Suzy mengekori lelaki itu sambil tangannya menarik-narik lengan baju Ken.

“Wow! Apa hal tu ey? Gila kuat suara menjerit tu.” Mika masih lagi memandang ke arah belakang. Tempat pekerja cafe itu menghilang. Bunyi derapan kaki yang berlari dari arah sama mencuri perhatian mereka. Garfu yang dipegang Adrien jatuh ke lantai apabila melihat gerangan yang berlari itu. Syauqina?

Air mata yang membasahi pipi gadis itu mencuri perhatiannya. Pantas dia berdiri lalu meluru kepada Syauqina. Muhaimin tergamam melihat kelakuan Adrien. Mika menelan liur. ‘Habislah.’ Adrien menahan Syauqina dari terus berlari. Spontan, dia memeluk Syauqina dengan tujuan untuk menenangkan gadis itu. ketika Adrien mengangkat wajahnya, dia melihat seorang lelaki keluar dari ruang pejabat yang terletak di belakang.

“Syuq! Wait!” Dia berhenti di hadapan Adrien. Badannya dibongkokkan sedikit membuatkan Adrien gagal melihat wajahnya. Sebaik sahaja nafasnya kembali normal, Afham mengangkat wajah. Demi melihat Afham, Lily menjerit. Afham memandang sekeliling, matanya menangkap wajah Lily yang jelas terkejut, namun dia perlu mengutamakan Syauqina terlebih dahulu. Syauqina cuba melepaskan diri dari pegangan Adrien

Belum sempat Syauqina melangkah, Afham menarik tangannya membuatkan gerakan Syauqina terhenti. Lily bangun dari kerusi. Dia inginkan penjelasan mengenai apa yang mereka saksikan.

“Afham! Apa semua ni? Kenapa you ada kat sini? Dengan Syuq pula tu.” Lily masih lagi memandang ke arah tangan Afham dan Syauqina yang bersatu. Adrien kaku. Mika gelisah. Apa yang mereka berdua lihat pada malam itu ternyata benar. Syauqina dan Afham mempunyai hubungan.

feel free to give your view